De bekende opnametechnicus Nick Mac verbetert zijn opname-installatie door zijn Focusrite-arsenaal uit te breiden

Nick Mac

As the chief engineer at Electric Feel Entertainment’s renowned production studios, Nick Mac oversees a roster of A-list artists, producers, songwriters, and partners. With engineering credits that include Post Malone, The Kid Laroi, 24kGoldn, Machine Gun Kelly, Travis Barker, YG, Future, and more, Nick relies on Focusrite’s  ISA 428 four-channel microphone preamplifier, ISA 430 channel strip, and ISA One mic pre/DI, with the optional ISA ADN2 card, to consistently deliver top-tier results.

Onlangs, toen Electric Feel de studio opnieuw inrichtte met volledig nieuwe bedrading, een Solid State Logic AWS 924 Delta analoog mengpaneel, Genelec monitors en aanzienlijke akoestische verbeteringen, greep Nick de kans om zijn setup te upgraden. Hij voegde Focusrite's Rode 16Line meerkanaals A/D D/A interface, ISA ADN2 tweekanaals A/D-kaart en RedNet AM2 stereo audio monitoring unit toe aan zijn arsenaal, waardoor zijn systeem naar nieuwe hoogten steeg.

"Ik gebruik de Red 16Line de laatste tijd vrij veel," zegt Nick. "Mijn vrienden lachen me waarschijnlijk achter mijn rug uit, maar ik heb mijn 16Line in een rack staan - het is een rack met vier ruimtes - met mijn Mac mini in een chassis. En aan de voorkant van het rack heb ik een paneel gemaakt waarmee ik acht in en acht uit kan naar mijn line in en output. In principe sleep ik dit rack met mijn 16Line overal mee naartoe, of het nu bij Electric Feel is of in een andere studio of waar dan ook."

Nick explains, "I can track with it and I can mix with it. I most commonly track with that and use my ISA One as my mic pre to feed into my little patch panel I have on the front. And in some situations, because I just added the ADN2, I’ve used RedNet to break out to a couple other pieces of gear. I’ve used the ISA One with RedNet, which I really love. It lets you get incredible distances away from your setup, but still have control. All with pristine audio."

Vanwege de uiteenlopende opname-omgevingen die Nick tegenkomt met zijn high-profile klanten, is flexibiliteit van cruciaal belang. Onlangs heeft hij zijn opstelling verbeterd door de ISA ADN2 tweekanaals A/D-kaart toe te voegen aan zijn ISA One. Deze upgrade voorziet de ISA One microfoonvoorversterker van twee kanalen Dante® connectiviteit, naast AES3 (AES/EBU), ADAT TOSLINK en S/PDIF connectiviteit. De ISA ADN2 ondersteunt sample rates tot 24-bit/192kHz en bevat ook Word Clock I/O via BNC connectoren voor synchronisatie tussen digitale bronnen of integratie met externe apparatuur. De Dante-uitgangen maken naadloze aansluiting op elk RedNet-apparaat mogelijk, waardoor de aansluitmogelijkheden van de ISA One aanzienlijk worden uitgebreid.

“RedNet has been providing the flexibility to work in a wide range of location situations,” Nick commented. “Sometimes we'll get calls: ‘Oh, we’re going to set up a camp at this house and work there for a month, or a week,’ or whatever it is. And now that I have RedNet capability, you can plug in and create whatever kind of setup you want. I’m a big fan of doing different stations for different things and having the flexibility without compromising the core of what we’re doing, which is always getting the best high-quality audio. So, the Focusrite gear allows me to have the kind of setup I need to have when capturing the tracks of my artists.”

Hij vervolgt: "Ik heb ook een Focusrite Control 2802 mixer en DAW-controller van een paar jaar geleden die ik af en toe met me meesleep voor onderweg. Ik gebruik hem als ik me voor langere tijd ergens installeer, gewoon voor IO en voor routing en dat soort dingen, en ik geniet er echt van. Het maakt me echt gelukkig. En het stelt me in staat om dingen te doen die ik normaal gesproken in onze A-kamer bij Electric Feel ergens anders zou doen. Ik wil geen compromissen sluiten, want als je dingen begint te compromitteren, ga je een paar tandjes lager en dan wordt het gewoon rommelig en raar. En ik heb liever spullen waarmee ik niet alleen kan doen wat de klant minimaal nodig heeft, maar ook meer dan dat als ze vragen: 'Hé, kunnen we dit doen? Kunnen we hier een opstelling maken? Hé, kunnen we beneden speakers afspelen? Dan is het van: 'Natuurlijk, geen probleem. Ik heb de Focusrite AM2, er zitten uitgangen op, dus je kunt een paar luidsprekers gebruiken als je dat wilt."

Nick’s long been a devoted fan of the ISA One, praising it as one of the most feature-rich devices he's ever used. He values the exceptional quality of the classic Lundahl transformer-based Focusrite mic preamp alongside an independent DI channel, each equipped with selectable transformer impedance settings. Housed in a robust and portable enclosure, the ISA One appeals to Nick for its tactile controls on the front panel, particularly those for the mic pre and headphone monitoring.

Focusrite Red 16line

“By adding the optional Dante card, the conversion is phenomenal on the ISA One. And being able to go into the unit with my microphone is key. A lot of times these days I’m starting with the Soyuz 017 Tube V2 Large-diaphragm Tube Condenser Microphone, and I’ll have a Sony C-800 and a Lewitt LCT 1040 Tube Microphone on standby as well. Those are my three favorites. But with those three options on hand, going into my ISA One with either an 1176 or a Distressor, that’s pretty much it. So into the 16Line, I might add an EQ in the future. I’m not sure what yet. But as far as the signal chain, that’s what I’m doing – going straight into my Pro Tools rig and working there. And I will say the benefits of switching to a 16Line from another unit has been night and day. The clocking is phenomenal. No pops and clicks. The low latency is incredible. I’ve had no complaints from any of my artists or myself. And the sonic quality of it, I think is incredible.”

Currently Nick’s working on various projects where he’s employing Focusrite as part of his workflow. “I’ve been using the 16Line with our SSL 924 to kind of do a hybrid mix situation, because I really enjoy faders and EQs and things that I can touch outside of the box – things that I think not only speed up but also improve my workflow.”

Nick explains his current setup, saying, "I’ve been running vocals through the desk, along with strings and choir, and doing mix passes with those faders and automating everything as I’m printing – by hand in real time by doing fader moves – which I’ve really enjoyed. The 16Line makes that incredibly easy, especially having the patch points on the front of my rig. I’m able to run stereo pairs or whatever I want out onto the desk, do what I need to do, and bring it back. And the A-to-D conversion is incredible, and I feel like I’m not losing anything. If anything, I’m only gaining things, and there’s no compromise. It’s just been nothing but enjoyable to work like that, and the sonics are just incredible."

When we asked if he had any final thoughts, Nick responded, “The most important part of being dependable for my artist is choosing the right pieces of gear that allow me to do what I do while being invisible to them.” He adds, “Focusrite has always been at the cornerstone of me making what I think is the right decision for my artists. They don’t necessarily know the brands and the gear or whatever; they’re relying on me to do that. Especially in recent times, switching to the 16Line and carrying that unit with me every day, making the commitment to carry that into every session, has been really fruitful for me. It’s about making the commitment to being the best engineer I can be every day, and Focusrite is a big part of that mindset.”

Vorige
Vorige

DE PRE-TOON VAN DE KERNOM MOHO

Volgende
Volgende

Hoe goed integreert de nieuwe NOVATION Launchkey met Ableton Live?